Fri km Fri km
Fri strøm Fri strøm
Ingen binding Ingen binding
24/7 support 24/7 support
Forsikring Forsikring
Vejhjælp Vejhjælp
Hvad er en delebil?

Hvad er en delebil?

Du har måske hørt om delebiler, men er du i tvivl om, hvad det er? Og om en delebil er noget for dig? Så læs med her.

Det kan være en dyr fornøjelse at have en bil, og netop derfor er delebiler blevet populære. Det er nemlig både nemt og billigt at bruge en delebil, hvis du bare skal en smuttur i IKEA for at hente en hylde eller aflevere børnene i skole på en regnfuld onsdag.  
Derfor er en delebil til dig, der ikke har brug for en bil til at pendle til og fra arbejde hver dag, men en gang i mellem for at gøre hverdagen lettere og få mere frihed til eksempelvis at handle stort ind i Bilka eller køre til familiefødselsdag. 

Hvad driver din delebil

Ved at bruge delebil frem for din egen bil, vil du medvirke til at bruge færre ressourcer, fordi det ideelt set vil mindske antallet af biler på vejene og behovet for p-pladser i Danmark.

Men vil du gerne være ekstra miljøvenlig, kan det være en fordel at kigge efter delebiler på el drevet af vindmøllestrøm. Nogle delebilsordninger bruger benzin- eller dieselbiler, der udleder CO2, hver gang du kører i den.

Andre delebilsordninger bruger kun elbiler og nogle garanterer, at strømmen er produceret på vindmøller. Sådan en ordning er TADAA! Her finder du elbiler af mærket Renault Zoe og strømmen kommer E.ONs vindmøllepark Rødsand II syd for Lolland.

Med delebil har du bilen for dig selv

Når du er medlem af en delebilsordning, booker og bruger du bilen i en periode, som du har bestemt. I den periode er der ikke andre, som kan køre i den bil, du har booket. Om du bruger bilen alene eller har passagerer med påvirker ikke din booking.

Der findes flere typer af koncepter indenfor deleøkonomiske biler i Danmark. Her kan du se en oversigt over de forskellige typer:

A til A-delebil

Bilen holder på en fast plads, så du kender det sted, hvor du skal hente den. Du henter og afleverer bilen samme sted. Du kan have adgang til en eller flere biler alt afhængig af, hvor du er medlem.

I en A til A-delebilsordning betaler du for al den tid, som du har bilen væk fra sin faste plads – også selv om du har parkeret bilen, mens du køber ind. Til gengæld er timeprisen ofte lavere.

En A til A-delebilsordning kaldes på engelsk roundtrip car sharing, fordi du begynder og slutter din tur samme sted.

TADAA! er en A til A-delebilsordning.

Et andet eksempel på A til A-ordninger er services, hvor private personer lejer deres bil ud til andre privatpersoner formidlet af en platform, som så tager en andel af lejen for at formidle kontakten. Her skal du altid mødes privat med udlejer.

Hos TADAA! behøver du til gengæld ikke mødes med bilens ejer, fordi du blot låser den op gennem app’en på din telefon – se hvordan det virker her

A til B-delebil

Bilen holder ikke på en fast plads, og du behøver ikke sætte den samme sted, som du har hentet den.

Denne typer ordninger betaler du ofte en høj pris for de minutter, du bruger bilen. Til gengæld kan du som regel sætte bilen fra dig og checke ud i en klart defineret zone, for eksempel en bymidte. Derfor bliver denne type delebil tit kaldt en bybil og forekommer typisk i store byer med over en million indbyggere, hvor folk bor tæt.

Nogle A til B-ordninger tillader også, at du kan aflevere bilen i en hub udenfor city-zonen. Så sørger virksomheden bag ordningen for at hyre folk, som kan flytte bilerne tilbage på deres plads. Det er også grunden til, at A til B-ordninger kan være dyrere end A til A-ordninger og ofte kun fungerer i de store byer.

På engelsk kaldes denne type for free floating car sharing, fordi biler hele tiden flytter sig, og du finder den nærmeste bil via et kort på en app.

Sådan er du med i en delebilsordning

I sin oprindelige form var en delebilsordning en række mennesker, som gik sammen om at indkøbe en bil. De var så fælles om at betale for driften og sammen fandt ud af at dele den med hinanden. Nogle ordninger har udviklet sig til foreninger, hvor man, ud over at betale for sit forbrug, typisk også har betalt et indskud og depositum i tusindkroners-klassen for at være med.

Indenfor de senere år er der kommet flere kommercielle delebilsoperatører på det danske marked. Her betaler du ofte et lavt oprettelsesgebyr for at blive medlem og betaler derudover for dit forbrug.

Prisen for dit forbrug er gjort op på vidt forskellige måder i delebilsordningerne. Nogle steder betaler du per kilometer, du kører, og tiden du har bilen. Prisen varierer derfor efter dit forbrug og kan være svær at regne ud. Andre steder betaler du efter, hvilken type bil du har booket, eller hvornår på døgnet du bruger bilen.
En tredje mulighed er, hvor du kun betaler for den tid, du bruger bilen. TADAA! er et eksempel på sidstnævnte ordning, hvor du udelukkende betaler for den tid, du har bilen. 

 

Forskelle på delebil og billeje

I en delebilsordning klarer du ofte dig selv i forhold til at booke og låse bil op, når først du er blevet medlem. Online eller via en app booker du bilen, og du bruger også en app eller et kort til at åbne bilen, så du aldrig skal hente en nøgle hos andre.

Se her, hvordan du bruger din telefon til at booke en delebil fra TADAA!

Det åbner mulighed for helt spontane bookinger, hvor du som medlem kan trille afsted i bilen ét minut efter, du har fået behov for at køre bil.

Når du skal leje en bil, vil du nogle steder komme ud for, at du skal oprettes som kunde med kørekort hver gang, betale depositum og samtidig hente en nøgle i en bestemt åbningstid. Nogle biludlejningsfirmaer har dog også ordninger, der minder mere om delebilsordninger.

Garvede delebilister blander forskellige former for delebilsordninger, samkørsel og billeje. I hverdagen bruger de måske en delebilsordning som TADAA!, mens skiferien i Østrig bliver klaret i en udlejningsbil på benzin, fordi den er mere fordelagtig at leje i længere tid.

Hvad er så samkørsel?

Sidst, men ikke mindst findes der også samkørsel. Der findes flere digitale platforme, som organiserer samkørsel. Her kan du som bilejer oprette en tur og andre, der skal rejse samme afstand, kan køre med for et beløb, du har defineret.

Det vil sige, at du kører i bilen med andre, du ikke kender på forhånd. Samkørsel kan være en god idé, hvis det er en fast aftale, hvor I begge alligevel skal samme vej. Der er dog ikke så stor frihed til at bestemme selv, hvornår du vil afsted.

Sådan foregår det ikke hos TADAA!, som ikke tilbyder samkørsel. Hos TADAA! har du altid bilen for dig selv – ud over, at der er god plads til fire andre passagerer i bilen.